Nicaragua veldwerk II - Reisverslag uit Puerto Cabezas, Nicaragua van gerjanne voortman - WaarBenJij.nu Nicaragua veldwerk II - Reisverslag uit Puerto Cabezas, Nicaragua van gerjanne voortman - WaarBenJij.nu

Nicaragua veldwerk II

Door: gerjanne

Blijf op de hoogte en volg gerjanne

26 Februari 2012 | Nicaragua, Puerto Cabezas

Week verder.
Vorig weekend was fijn, ontdekt dat er een plek is waar je wel lekker kunt zwemmen in zee. Bizar, de kust is hier heel mooi, palmbomen, rotsen, delen met strand.
Ik stond laatst te kijken naar het mooie plaatje, terwijl drie lachende meisjes met allemaal een emmer op hun hoofd het water inliepen en me te bedenken wat een mooie plek dit toch is. Tot ze een aantal meter van de kust de emmers, die prullenbakken bleken te zijn op de kop gooiden in zee en me opviel wat een grote afvalbende de kustlijn is.
jammer.
Goed, er is dus een strandje dat relatief schoon is. Straathonden die om je heen hangen terwijl je op het strand zit en groepen jongens die om je heen hangen terwijl je gehuld in herenzwembroek en XL T-shirts het water in gaat voorkomen dat het echt een aangename Carribische Costa ervaring is, zo’n dagje strand. Maar goed, daar kwamen we ook niet voor natuurlijk. We hebben gebouwd.
Maandag waren de lokale vrijwilligers van de partij om aan de weg te werken en gaten te graven ter voorbereiding. Nog even aan de nieuwe samenwerking wennen, maar in de loop van de week liep het steeds soepeler, hadden we het steeds gezelliger, werkten we aan het uitbreiden van onze miskitu vocabulaire en aan het eelt op onze handen. Het liep lekker, tot we donderdag moesten besluiten de bouw stil te leggen.
De materialen die we nodig hebben komen vanuit Managua per vrachtwagen en de vrachtwagen zit vast. Geen materiaal, geen werk. De vrijwilligers werden bedankt en naar huis gestuurd. Het is nog onduidelijk wanneer we week kunnen beginnen. Er zijn blokkades opgeworpen door de Mestiezen op de enige weg naar Puerto Cabezas, omdat de Miskito’s twaalf van hun politieagenten gegijzeld hebben, omdat de Mestiezen drie van hun leiders op wilden pakken. Dat is wat ik er van begrepen heb.
Puerto Cabezas is een autonome regio van de Miskito’s die zich geen onderdeel voelen van de rest van Nicaragua waar de Mestiezen, de afstammelingen van de Spanjaarden wonen. Een eigen regering hebben ze niet en ik begrijp dat de nationale regering zich niet heel erg inzet voor dit gebied waarvan de meeste inwoners tijdens de Sandinistische revolutie aan de andere kant vochten dan de meeste inwoners van het Westen. De spanningen zijn de laatste tijd weer opgelopen omdat steeds meer Mestiezen zich vestigen in het gebied wat aan de Miskito’s is toegekend. Tot dat een van de partijen ingeeft, de gijzelaars worden vrijgelaten, de blokkades worden opgeheven, worden producten op de markt duurder of zijn niet te verkrijgen, zitten mensen vast langs de weg en staan grote zakken cement in een vrachtwagen 120 kilometer van de stad waardoor wij niet verder kunnen werken.
Dat we vrijdag vrij waren was ergens wel fijn omdat Trudy sinds maandag in town is, en we elkaar door alle werkzaamheden nog helemaal niet heel veel gezien hadden. We hebben voorbereidingen getroffen voor het verjaardagsfeest van drie anderen uit de groep en gisteravond gedanst op de veranda nadat de jarigen een piñata kapot hadden geslagen en de roze met blauwe taart hadden aangesneden. Jammer dat ik Trudy vandaag alweer uit moest zwaaien, was echt leuk om hier samen te zijn.
Aan mijn onderzoek kan ik nog wel verder werken buiten de bouw om voorlopig, maar hopelijk lossen de problemen zich hier gauw op. Ik hou jullie op de hoogte!
X

• 26 Februari 2012 - 17:56

Mama:

We hopen voor jullie dat die blokkade gauw wordt opgeheven zodat jullie weer verder kunnen, fijn dat jij en Trudy vrijdag nog een dagje samen hadden.Lieve groeten ook van papa